Leer hoe je met slechts 15 minuten oefenen per dag de muziek die je van binnen hoort met vertrouwen en plezier kunt spelen

  • Weet je niet waar je moet beginnen als je (beter) wilt leren improviseren ?
  • Vind je het eng om in je eentje te spelen ? En helemaal zonder bladmuziek ?
  • Heb je moeite om in het schema te blijven en speel je daarom maar wat ?

Het is frustrerend als je steeds dezelfde dingen speelt in je solo's, of altijd van blad speelt, of maar wat aanrommelt en niet verder komt. Je wilt jezelf eigenlijk graag ook eens een vrij uiten in jouw geïmproviseerde solo, maar omdat je niet durft is je kans al weer voorbij. Of je komt niet helemaal toe aan jouw verhaal, omdat je niet weet waar je bent in de vorm.

Al met slechts een jaar speelervaring op je instrument kun ook jij beter leren improviseren. Met de online improvisatiecursussen van impro circle werk je stap voor stap met duidelijke en gestructureerde opdrachten aan het overbrengen van JOUW authentieke muzikale verhaal. Met de aanstekelijke begeleidingstracks, inspirerende uitleg en uitgeschreven voorbeelden kun je haast niet wachten om het volgende stukje van de puzzel te leggen.

Aan het eind van elke cursus kun je jouw solo's beter structureren zodat je niet meer "verdwaalt", je kunt bij verschillende grooves de passende ritmische invulling geven, je hebt meer zelfvertrouwen waardoor JOUW muzikale verhaal beter over komt en beheerst een stap voor stap methode  hoe je zelfstandig elke willekeurige toonladder vrij kunt gebruiken voor JOUW verhaal.

Mijn verbazing

Het verbaast mij dat improvisatie niet gangbaar is, behalve dan in jazz- en popmuziek. Iedereen die een muziekinstrument bespeelt hoort van binnen muziek, of je nu drie maanden een instrument bespeelt of al 20 jaar. Of je nu klassiek speelt, wereldmuziek, jazz, of pop. Bij het improviseren schep je JOUW eigen muziek met JOUW emotie, JOUW voorkeur en op JOUW niveau. Improviseren  is JOUW authentieke muzikale verhaal tot klinken te brengen en is de daarmee de ultieme vorm van zelfexpressie op JOUW instrument. Het klopt natuurlijk niet dat dit uitsluitend voorbehouden is  aan jazz- en popmuziek.

Mijn filosofie

In mijn visie is het van groot belang voor het welzijn op aarde dat iedereen zijn of haar passies tot uitdrukking brengt. Zo help ik graag mensen bij hun muzikale zelfontplooiing, zodat ze de muziek tot klinken kunnen brengen die ze diep van binnen horen. Ik denk dat improvisatie bij uitstek het middel is hiervoor. Vanuit deze mindset is het ook heel natuurlijk dat er in elke muziekstijl en op elk niveau geïmproviseerd wordt. Impro circle is de internationale kring van muzikanten die improvisatie zien als HET middel voor muzikale zelfexpressie, ongeacht niveau of genre.

 


Mijn oplossing

Iedereen die een muziekinstrument bespeelt hoort muziek van binnen. Door de juiste tools aan te reiken brengen de cursussen van impro Circle je in contact met JOUW authentieke muzikale verhaal vanuit JOUW muzikale achtergornd. Klassiek opgeleide muzikanten zijn bijvoorbeeld prima in staat om een slaapliedje te verzinnen, of op een klankveld met slechts een toonladder een prachtige koraal te spelen. De cursussen van impro Circle verpakken improvisatie op een laagdrempelige manier in een vertrouwd jasje, zodat je nauwelijks door hebt dat je improviseert. In de jazz- en popmuziek wordt er geimproviseerd over akkoorden en dat werpt een barriere op. Uitdagend, maar zo ingewikkeld hoeft het niet !

 

Mijn bewijs

In mijn lespraktijk ga ik al na twee of drie lessen met kinderen improviseren en zo wordt dat heel natuurlijk. De volwassenen in mijn lespraktijk daag ik uit om zich op hun niveau te ontwikkelen. En in het jeugdorkest dat ik dirigeer wordt er vrolijk geimproviseerd en is het helemaal niet beladen, maar juist bevrijdend. Regelmatig geef ik improvisatie workshops bij klassieke orkesten. Aanvankelijk deinzen de muzikanten terug als ik vraag of ze zelf iets willen verzinnen, maar als het ijs gebroken is, ontdekken ze hoe leuk het is om met elkaar te communiceren via hun instrument en het beste te geven van de muziek die ze van binnen horen.

 


Mijn waarom

Er zijn bij mijn optredens momenten geweest dat ik als in een soort trance kon spelen. Alles lukte en ging vanzelf. Ik kon helemaal mijn eigenheid als muzikant laten horen. Het publiek herkent dit en vaak kwamen mensen na afloop geemotioneerd naar me toe en vertrouwden me toe dat mijn muziek hun zo had geraakt. Wat ik kan, kan ieder ander ook. Het is mijn passie om ook JOUW grootsheid te laten ervaren door contact te maken met JOUW authentieke muziek die diep van binnen zit bij jou. Ik weet zeker dat als je dit een keer lukt, je leven er anders uit gaat zien. Hoe meer mensen met zo'n passie muziek spelen, hoe heilzamer het is voor onze Aarde.

Mijn eigen worsteling, mijn verhaal

Mijn muzikale ontdekkingsreis begon op mijn vijfde toen mijn vader een geheimzinnig koffertje met een sopraan saxofoon erin opende. Toch was ik meer geinteresseerd in wetenschap  en ik besloot dat ik later astronoom wilde worden.

Vanaf mijn 14e behaalde ik diverse prijzen met mijn sopraan sax en ontdekte dat ik via mijn hart mensen kon raken. Op mijn 16e begon ik te improviseren en vond ik het ontzettend leuk om de ene na de andere meespeel CD op te zetten en eindeloos solo's te spelen. Dat ik niet snapte wat ik deed en vaak dezelfde dingen speelde deerde mij aanvankelijk niet.

Toen ik in een Big Band terecht kwam en soms solo's mocht spelen, nam ik een paar lessen. Ik zag op tegen de strenge methode om steeds verschillende toonladders te spelen. Nee, dan liever eigenwijs verder modderen op mijn eigen manier ..... zonder vooruitgang.

Ik koos voor de veilige weg en besloot om Wiskunde te gaan studeren aan de Universiteit. Maar ik bleef de muziek trouw en besloot na anderhalf jaar werken als wiskundig ingenieur bij Fokker vliegtuigen toelating te doen op het Conservatorium en werd als grotendeels autodidactische improvisator ook nog eens toegelaten.

Omdat ik nauwelijks kon improviseren moest ik zelf ontdekken welke stappen ik moest zetten om mijn improvisaties te verbeteren. Zo ging ik van inspirerende spelers zoals Cannonball Adderley, Charlie Parker, Sonny Stitt, Stan Getz, John Coltrane, Hank Mobley en mijn docent Ferdinand Povel, woordjes kopieren en toepassen in alle andere stukken die ik studeerde. Met deze woordjes ging ik ook "breiwerkjes" maken om zo lang mogelijk op een akkoord te kunnen spelen. Ik werkte aan de techniek op mijn instrument en ging naar jamsessies om aan mijn durf te werken. Met mijn achtergrond als wiskundige doorzag ik gelukkig de theorie over akkoorden snel.

Ik had altijd al een passie gehad om kennis over te dragen en anderen te inspireren en ging workshops over improvisatie organiseren. Het viel mij hierbij steeds op dat mijn cursisten tegen vergelijkbare obstakels opliepen als ze beter wilden improviseren, zoals vormgevoel, ritmisch gevoel, zeggingskracht van je solo, techniek op het instrument en de durf om te spelen.

Ik was gefascineerd door deze obstakels en ik zocht naar oplossingen om mijn cursisten te helpen. Met mijn achtergrond als ik Wiskundige kan ik goed puzzelen en kan de complexe materie van het improviseren structureren in logische en begrijpelijke delen.

Deze oplossingen heb ik de  GIVE methode genoemd.Het idee is dat je op deze manier het beste van jezelf muzikaal kunt geven. In deze methode worden de vier belangrijkste pijlers van improvisatie getraind, Guts (lef), Imagination (Fantasie), Vocabulary (vocabulaire) en Ear training (gehoor).

Ik heb het voorrecht dat ik regelmatig met internationale topensembles als het Metropole Orkest en de WDR Big Band, speel. Verder maak ik vast deel uit van de Konrad Koselleck Big Band, Holland Big Band, het Clazz Ensemble en duo Wood & Winds. En alsof dat nog niet genoeg bron voor inspiratie is, stond ik op het podium met gelauwerde musici zoals Herbie Hancock, Pat Metheny, Maria Schneider, Wynton Marsalis, Cliff Richard, Bono, John Scofield, Joe Lovano, Mariza en vele anderen. Deze inspiratie wil ik graag doorgeven zodat iedereen mag groeien.

Het is mijn passie om zo veel mogelijk mensen het vertrouwen te geven en het plezier te laten ervaren als ze improviseren. Daarom besloot ik mijn ervaringen te bundelen in het online trainingen instituut "impro Circle", een internationale kring van muzikanten die improviseren zien als middel voor hun muzikale zelfontplooiing in ELKE willekeurige muziekstijl. Van klassiek tot Soul, van Afrikaanse muziek tot Reggae, Latin en Jazz. En jij kunt nu via de trainingen van impro Circle ook profiteren van mijn kennis en passie en stap voor stap werken aan het uiten van het muzikale verhaal dat in JOU aanwezig is.

Meer informatie over mijn live workshops, composities en projecten vind je op www.wernerjanssen.nl